Jeg snakker med Mette Bøe Lyngstad fra Høgskulen på Vestlandet om drama-pedagogikk. Hun arbeider ved lærerutdanningen på høgskulen og er en del av Drama- og teater-pedagogene som i disse dager har vært aktuelle med kampanjen #MyePåSpill som handler nettopp om mangelen på opplæring for lærerstudenter i drama som metode og mangelen på drama som fag i skolen.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Mette Bøe Lyngstad hos Høgskulen på Vestlandet
Drama- og teater-pedagogene på Facebook
Rapport om drama i lærerutdanningene
Drama- og teater-pedagogene om fremtidens skole
Forskningsprosjektet «Drama, teater og demokrati»
OECD: Art for Arts’s sake? The impact of arts education
Bergens Tidende: Drama kan fjerne frykten
PechaKucha: «Drama som læringsform»
Periskop: – Skapende evner oppstår ikke av seg selv i strenge testmiljøer
Nord-Norsk Debatt: Mye på spill: drama som læringsform får det til
Rogalands Avis: Aksjon for mer plass til drama og teater i lærerutdanningen
Mitt intervju med Vibeke Solbue
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
30 kommentarer om “LL-30: Drama i skolen og i lærerutdanningen”