Reprise fra 12. mars 2019.
Leksefrie skoler, leksebevisste skoler, og “Lekseskoler”. Det er mange begreper ute og går, og vi er nok rimelig enige om hva de ulike begrepene innebærer. Men likevel, vet vi det? Hva vil det si å bli en leksefri skole og hvordan blir man det? Var det motstand i så fall og hva handlet det om? hvordan løste man det? I 2019 intervjuet jeg daværende rektor ved Sælen oppveksttun i Bergen, Lisbet Morland, om prosessen ved skolen for å bli en leksefri skole.
Lurer du på bildet så er dette det som kommer hvis du spør ChatGPT om å lage et bilde av hvordan en leksefri skole ser ut. Jeg er usikker på hva dette forteller oss om alt det som er skrevet om lekser og leksefrie skoler på internett. Jeg er også usikker på om dette er utopisk eller paradisisk.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
TV2: Rektor fjernet leksene fra skolen – hun mener det dreper motivasjonen
Bergensavisen: Vil la elevene begynne på ulike tidspunkt
Bergensavisen: Lekser er ei plage fra fortida
Utdanningsnytt: Lærere som er imot leksefri har fortsatt den sterkeste og mest høylytte stemmen
Podkast: Historien om hvordan Moss kommune ble leksefrie med Kjersti Lien Holte
Fredrikstad Blad: Lekser har liten eller ingen effekt på læring
Utdanningsforskning: Vanlige misforståelser om lekser
Utdanningsforskning: Fire kjennetegn på en leksebevisst skole
Dagbladet: De fire vanligste misforståelsene om leksefrie skoler
Mitt første intervju med Kjersti Lien Holte
Mitt andre intervju med Kjersti Lien Holte
Mitt intervju med Kjell Horn
Mitt intervju med Nyskolen
Mitt intervju med Kristin Clemet
Mitt intervju med Gunnar Aarstein
Mitt intervju med Håvard Sveberg
Min panelsamtale om å lage en god skole for alle
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.