Reprise fra 24. mars 2020.
Når skal egentlig vi lærere og skolene skrive bekymringsmeldinger til barnevernet? Hva er kriteriene for dette og hvordan skal vi håndtere dette? Når kan vi bryte taushetsplikten og hva er kriteriene for dette? Jeg snakket i 2020 med jurist og førsteamanuensis emerita Bente Ohnstad ved Høgskolen i Innlandet om god og dårlig praksis knyttet til dette i skolen.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Juristen: «Meldeplikten til barnevernet tolkes feil»
Bok: Meldeplikt til barnevernet
Forskning.no: Mange bekymringsmeldinger til barnevernet skulle ikke vært sendt
Utdanningsnytt: Statsråd beklager til foreldre som er meldt til barnevernet uten grunn
Bok: Burde vi det?
Fontene Forskning: Urettmessige meldinger til barnevernet: En utilstrekkelig påaktet rettssikkerhetsproblematikk
Utdanningsforskning: Hvordan opplever foresatte til elever som strever med skolevegring møtet med skole og hjelpeapparat?
NRK: Foreldre til barn med skolevegring blir ofte meldt til barnevernet.
NRK: Forsker: Skoler truer ofte med barnevernet når foreldre klager
NRK: Mor ble urettmessig meldt til barnevernet av skolen – fikk fullt medhold hos Statsforvalteren
NRK: Stortingspolitikere: – Nedslående at skolevegrere meldes til barnevernet
Mitt intervju med Amundsen, Nilsen, og Björne-Fagerli
Mitt første intervju med Geir Engdahl
Mitt andre intervju med Geir Engdahl
Mitt intervju med Altmann og Paulsrud
Mitt intervju med Jorid Avdem
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.