Reprise fra 9. juli 2019.
Hvordan utvikler vi oss som skole? Hvordan sørger vi for at lærerne har det samme kompetansenivået og at lærerne får oppdatert sin kompetanse? Hva vil det si at skolen er en kunnskapsorganisasjon? Hvilken rolle skal partssamarbeidet og lærernes autonomi spille i utviklingen av skolen? Hva betyr det at amerikanske managementteorier har kommet inn i norsk skole? I 2019 snakket jeg med professor Eirik J. Irgens ved NTNU om ledelse av og i den norske skolen om dette.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Bok: Dynamiske og lærende organisasjoner
Bok: Ungdomstrinn i utvikling. Skoleutvikling, lesing, skriving og regning – Funn og fortellinger
Bok: Skoleutvikling og ledelse – Funn og fortellinger
Bok: Profesjon og organisasjon
Bok: Skolen. Organisasjon og ledelse, kunnskap og læring
Utdanningsforskning: Partssamarbeid om skoleutvikling
Utdanningsforskning: Historisk Hukommelsestap – Om å Forbedre Nordiske Skoler fra Utsiden og Glemme Det Vi Allerede Vet
Gemini: God skoleledelse gir bedre lærere
Mitt intervju med Camilla Hagevold
Mitt intervju med Kjell Horn
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Gunnulfsen og Hall
Mitt intervju med Fred Carlo Andersen
Mitt intervju med Jenssen og Paulsen
Mitt intervju med Jan Merok Paulsen
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.