Hvordan håndterer vi det når elever står for antidemokratiske holdninger eller lefler med ekstremisme? Hva når det kommer til uttrykk i skolehverdagen eller undervisningen? Hvordan håndterer vi dette med tanke på elevene det gjelder og med tanke på medelevene? Hvordan håndterer vi demokratigapet og hva er egentlig det? Hva betyr det at skolen har et demokratisentrisk verdensbilde og hvilke følger får skolens formålsdokumenter? Hva er empatisk nyfikenhet og empatisk greensesetting i skolen? Og ikke minst, hvordan håndterer vi det når vi tråkker i salaten? For å finne ut mer om dette snakker jeg med Christer Mattson, Universitetslektor ved Gøteborgsuniversitetet og direktør for Segerstedtinstitutet.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Apple Podkaster
Intervjuet på Soundcloud
Christer Mattson ved Gøteborgs universitetet
Scandinavian Journal of Educational Research: Schooling in the racist badlands: health team professionals’ understanding of the problem of racist opinions and practices among students
Journal of Civil Society: The good, the bad, and the ugly – Involving civil society organizations in Nordic policy for preventing extremism
Power and Education: The past and the present: Following in the footsteps of a neo-Nazi movement in a rural Sweden school
Terrorism and Political Violence: Neo-Nazi Violence and Ideology: Changing Attitudes toward Violence in Sweden’s Skinhead and Post-Skinhead Eras
Kapittel: Empatisk nyfikenhet – att bemöta intolerans, hat och extremism i klassrummet
Ethnic and Racial Studies: Counteracting racism in education? Norwegian principals’ efforts in working against racism
Mitt andre intervju med Kristian Bjørkelo
Mitt første intervju med Solveig Moldrheim
Mitt intervju med Steinar Bøyum
Mitt intervju med Emma Arneback og Jan Jämte
Mitt intervju med Tore Bjørgo
Mitt andre intervju med Claudia Lenz
Mitt intervju med Martin Meggele Sjøen
Mitt intervju med Johan Eriksson
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.