Hva skal skoler egentlig drive med? Hva fyller vi undervisningstiden med, og hvilket ansvar har skolene egentlig for alt mulig? Får skolen nok tid, ressurser, og rom til å være skole? Og hva vil det faktisk si? Hva er skolens mening, rett og slett? Jeg snakker denne gangen med forsker Joachim Wiewiura fra Aalborg universitet og stipendiat Lucas Cone ved Aarhus universitet om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Lucas Cone hos Aarhus Universitet
Joachim Wiewiura hos Aalborg universitet
Bok: Skolens mening
Mitt intervju med Ole Martin Moen
Mitt intervju med Willy Aagre
Mitt andre intervju med Espen Schaanning
Mitt intervju med Edvard Befring
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Eigil Hole Lønning
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “LL-534: Wiewiura og Cone og skolens plass til å være skole”