Hva er god eller riktig undervisning for de elevene som trenger noe faglig mer? For de som vi ofte kaller de evnerike barna, de med særlig akademisk talent eller som har et særlig høyt læringspotensial. Hva er innenfor rammene av hva som forventes av oss som skole og hva burde vi tilby disse elevene? Hvorfor er dette viktig? Jeg snakker denne uken med Kari Kolberg, lektor og med master i tilpasset opplæring fra Høyskolen i Hedmark. Til daglig er hun kontaktlærer i Bærum og har jobbet som spesialrådgiver i grunnskoleadministrasjonen i Bærum nettopp med evnerike elever som spesiale.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Utdanningsdirektoratet: Kompetansepakke om elever med stort læringspotensial
Utdanningsdirektoratet: Elever med stort læringspotensial
Forskningsrådet: Evnerike elever og elever med stort læringspotensial. En forskningsoppsummering
Språkløyper: Elever med stort læringspotensial
Realfagsløyper: Pakke 4: Elever med stort læringspotensial
Mitt første intervju med Astrid Lenvik
Mitt andre intervju med Astrid Lenvik
Mitt intervju med Kai Håkon Sunde
Mitt første intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt første intervju med Cecilie Udberg-Helle
Mitt intervju med Jørgen Smedsrud
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “LL-520: Kari Kolberg om god undervisning for evnerike barn”