Reprise fra 20. februar 2018.
En av temaene som ikke kommer opp ofte nok på podkasten er matematikkfaget, og det har jo selvfølgelig å gjøre med at det er et område jeg har lite oversikt over. Samtidig har faget en stor plass i skolen, men gjør vi det på den måten elevene flest behøver? Matematikkfaget har i liten grad blitt endret de siste 50 til 100 årene mente Per Ødegaard. Han er pensjonert lektor, lærerutdanner, og matematikkfagforkjemper gjennom et langt liv. Han er opptatt av hvordan faget har blitt utviklet og hva det må bli. Vi snakket derfor i 2018 om hvordan eksamen, den skjulte læreplanen, styrer hva og hvordan elevene lærer matematikk i praksis i skolen.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Bok: Kan vi dele tall slik vi deler epler
Rapport: Matematikk for alle, men alle behøver ikke å kunne alt
Bergens Tidende: Elevenes kreativitet blir ikke utfordret
Bergens Tidende: Meningsløst oppgavetyrrani
ABC Nyheter: Vil gjøre matematikkfaget forståelig
Mitt intervju med Bauer og Jensø
Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt intervju med Kai Håkon Sunde
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “Per Ødegaard om matematikkfaget i skolen og den skjulte læreplanen”