Hvordan møtes egentlig foreldre til elever som sliter med ufrivillig skolefravær eller skolevegring av skolen? Hvordan oppleves det fra deres side, og hva vet vi mer generelt? I denne ukens episode snakker jeg med professor Marie Lisbet Amundsen fra Universitetet i Sørøst-Norge og foreldrene Vibeke Nilsen og Inger Björne-Fagerli om hvordan dette oppleves med et foreldreperspektiv. Vi snakker også om ulike diagnoser, meldinger til barnevernet, og ulik kompetanse på dette området i ulike kommuner. Begge foreldrene som er med er også pedagoger.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Utdanningsforskning: Hvordan opplever foresatte til elever som strever med skolevegring møtet med skole og hjelpeapparat?
NRK: Foreldre til barn med skolevegring blir ofte meldt til barnevernet.
NRK: Forsker: Skoler truer ofte med barnevernet når foreldre klager
NRK: Mor ble urettmessig meldt til barnevernet av skolen – fikk fullt medhold hos Statsforvalteren
NRK: Stortingspolitikere: – Nedslående at skolevegrere meldes til barnevernet
Psykologtidsskriftet: Skolefravær eller skolevegring
Psykologi i kommunen: Skolefravær og skolevegring hos elever med ADHD: En scoping review
Psykologi i kommunen: Implementering av skolevegringsteam i vår kommune
Psykologi i kommunen: Hvordan opplever foresatte til elever som strever med skolevegring møtet med skole og hjelpeapparat?
Juristen: «Meldeplikten til barnevernet tolkes feil»
Bok: Meldeplikt til barnevernet
Forskning.no: Mange bekymringsmeldinger til barnevernet skulle ikke vært sendt
Bok: Skolefravær
Læringsmiljøsenteret: Skolefravær, risikofaktorer og tiltak
Utdanningsforskning: Skolens rolle ved skolefravær
Utdanningsforskning: Elever som frykter skolen
Utdanningsforskning: Læreren og elevenes vennskap
Forskning.no: Mye unødvendig fravær fra skolen
Lærerbloggen: Skolefravær – å forstå og håndtere skolefravær og skolevegring
Universitetet i Stavanger: Doktorgrad om skolevegring
Paneldebatt og livepodkast om skolevegring
Mitt intervju med Bente Ohnstad
Mitt første intervju med Marie-Lisbet Amundsen
Mitt første intervju med Trude Havik
Mitt andre intervju med Trude Havik
Mitt intervju med Statped
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
8 kommentarer om “LL-292: Skolevegring eller ufrivillig skolefravær fra et foreldreperspektiv”