Hvordan sørger vi som skole for at de elevene sliter med skolevegring får den oppfølgningen de skal ha og den opplæringen de har krav på? Hvordan definerer vi begrepet skolevegring og hva mangler ute i skolene for at vi skal kunne gjøre noe med problemet? Hvilke sider ved skolen er det som er med på å skape skolevegring? Denne episoden av podkasten er hentet fra debatten og livepodkasten som ble arrangert mandag 28. september på Bergen Offentlige Bibliotek foran et publikum.
De inviterte i panelet var:
Førsteamanuensis Trude Havik fra Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger.
Torstein Tvedt Solberg, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og fraksjonsleder for Aps utdanningsfraksjon på Stortinget.
Kent Gudmundsen, stortingsrepresentant for Høyre og første nestleder i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.
Tine Hammerich fra Bergen Kompetansesenter for Læringsmiljø.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Læringsmiljøsenteret på Twitter
Tine Hammerich hos Bergen Kompetansesenter for Læringsmiljø
Bergen Kompesenter for Læringsmiljø
Kent Gudmundsen på Stortinget
Kent Gudmundsen hos Høyre
Kent Gudmundsen på Twitter
Kent Gudmundsen på Facebook
Kent Gudmundsen på Wikipedia
Torstein Tvedt Solberg på Stortinget
Torstein Tvedt Solberg på Twitter
Torstein Tvedt Solberg på Wikipedia
Arbeiderpartiets utdanningsfraksjon på Twitter
Arbeiderpartiets utdanningsfraksjon på Facebook
Mitt første intervju med Trude Havik
Mitt andre intervju med Trude Havik
Mitt intervju med Torstein Tvedt Solberg
Mitt intervju med norske politikere om Ny opplæringslov
Mitt intervju med Hanne Steen (ved Bergen Kompetansesenter for Læringsmiljø)
Mitt intervju med Siri Helle
Mitt intervju med Kristin Clemet
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
7 kommentarer om “LL-251: Livepodcast og debatt om skolevegring”