Hva betyr skolevalgene og hvilken påvirkning har de? Hva kan vi lære av de og hva kan elevene lære med og av skolevalgene? Er dette en særnorsk tradisjon eller noe mer vanlig? Jeg snakker med Julie Ødegaard Borge, undervisningsleder ved Raftostiftelsen om skolevalg. Hun skrev doktorgrad om skolevalgene og deler litt av kunnskapen sin om temaet nå før de fleste videregående skoler og noen ungdomsskoler skal lage ungdomsskoler.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes
Intervjuet på Spotify
Julie Ødegaard Borge hos Rafto
Dagens Næringsliv: Mye av skolevalget er rettet mot å sosialisere ungdom inn i en norm som sier at det er viktig å delta i valg, men som ikke sier hvorfor
Tidsskrift for samfunnsforskning: Skolevalg og politisk motivasjon – En kvalitativ studie av grunner skolevalget gir for hvorfor ungdom skal delta i valg
Journal of Social Science Education: “Am I a politics person?” A Qualitative Study of Students’ Perspectives on Mock Elections as Political Education
Mitt intervju med Nora Mathé
Mitt intervju med Solveig Moldrheim
Mitt intervju med Claudia Lenz
Mitt intervju med Anders Daniel Haugen
Mitt intervju med Steinar Bøyum
Mitt intervju med Jørgen Moltubak
Mitt intervju med Erik Aarebrot
Mitt intervju med Erik Knudsen
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
4 kommentarer om “LL-168: Julie Ødegaard Borge om skolevalgene”