Hvordan skal skolen kunne tilrettelegge for de evnerike elevene og hva behøver de av tilpasset opplæring? Hva med de elevene som er evnerike på noen områder og har lærevansker på andre områder? Eller kanskje har diagnoser på autismespekteret, har ADHD, eller andre diagnoser? Hvordan tilpasser vi opplæringen for disse elevene? Jeg snakker med Cecilie Udberg-Helle om de såkalte 2e-elevene.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes
Intervjuet på Spotify.
Cecilie Udberg-Helle hos Evnerike barn
Cecilie Udberg-Helle på Twitter
Masteroppgaver om evnerike elever
Evnerike barn: Evnerike underytere
UiO: Evnerike elever får utilstrekkelig hjelp
Forskning.no: Evnerike barn kan bli ensomme
Vårt Land: Evnerike elever underpresterer
Bok: Evnerike elever og tilpasset opplæring
Barnehage.no: Forsker med fersk doktorgrad om evnerike barn: Barnehagen feiltolket jente og koblet inn barnevernet
Utdanningsforskning: Forsering og akselerasjon for evnerike elever: Det dårligste av de beste alternativene
Utdanningsforskning: Evnerike barn – en pedagogisk og spesialpedagogisk utfordring
Utdanningsforskning: Sentrale utfordringer ved definisjon, utredning og identifisering av evnerike barn
Bergens Tidende: Vilde ble syk av å gå på skolen
Mitt intervju med Astrid Lenvik
Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt intervju med Jørgen Smedsrud
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
11 kommentarer om “LL-160: Cecilie Udberg-Helle om evnerike elever og tilpasset opplæring”