Hvem styrer utviklingen av skolen og hvem bør styre den? Hvordan legger det norske skolesystemet opp til at skolen utvikles og hvilken pedagogikk som brukes i klasserommet? Jeg snakker med Eldar Taraldsen ved Nord Universitet om pedagogikken i skolen er ytrestyrt eller indrestyrt, eller sagt på en annen måte, om vi har en marionetteskole eller en selvstyrt skole. Har vi den skolen vi bør ha eller trenger å ha?
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes
Intervjuet på Spotify
Eldar Taraldsen hos Nord Universitet
Bok: Homo Libero
Bok: Profesjonell lærer, muligheter og begresninger
Bok: Etisk pedagogikk
Bok: Marionetteskolen
Bedre skole: «Lærerne mister autoriteten ved at skolen styres og utvikles utenfra»
Utdanningsforskning: Pedagogikk eller mekanikk
Mitt intervju med Kjersti Lien Holte
Mitt intervju med Camilla Hagevold
Mitt intervju med Kjell Horn
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
5 kommentarer om “LL-158: Eldar Taraldsen om marionetteskolen”