Hva betyr det egentlig å gi tilstrekkelig språklig støtte til nyankomne elever? Hvordan kan skoler lage gode planer for inkludering i skolefellesskapet? Hvilke fordeler og ulemper ser vi ved å undervise nyankomne elever i egne klasser kontra ordinære klasser? Hvordan kan lærere bedre forberede seg på andrespråkslæring og støtte elevene både sosialt og faglig? Hva kan skolene gjøre for å styrke relasjonsbygging mellom nyankomne elever og resten av elevmassen? I denne episoden snakker jeg med Berit Lødding, forsker 1 ved NIFU. Vi snakker om prosjektet «Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever», bestilt av Utdanningsdirektoratet. Rapporten belyser utfordringene og mulighetene i opplæringen for barn og unge som nylig har kommet til Norge.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
NIFU: Store fordeler med egne klasser for nyankomne elever
Regjeringen: Stortingsmelding 21 (2020/2021)
Mitt intervju med Lødding og Aamodt
Mitt intervju med Irmelin Kjelaas
Mitt intervju med Golden og Selj
Mitt intervju med Skjold og Fagerheim
Mitt intervju med Sibeko og Eriksen
Mitt intervju med Firdawsa Ahmed
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.