Hvilke verdier formidler skolen i sin undervisning og hvilket grunnsyn har samfunnet bestemt at skolen skal ha på læring, elevene, og hva skolen skal formidles? Hvordan har dette endret seg fra den generelle delen av læreplanen som ble innført på 90-tallet og den nye overordnede delen som nå er gjeldende? Jeg snakker med Dina-Eirin Leikanger som har skrevet om grunnsynet i den norske skolen.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Masteroppgave: Grunnsynet i den norske skulen
Læreplanverk: Den generelle delen av læreplanen
Læreplanverk: Den overordnede delen av læreplanen
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt første intervju med Roar Ulvestad
Mitt andre intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Nina Paarup Michelsen
Mitt intervju med Peder Haug
Mitt intervju med Hanne Riese
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.