Reprise fra 25. juni 2019.
En vanskelig situasjon i mange klasserom er når elever kommer med fordomsfulle, hatefulle, eller negative utsagn om andre elever i klassen, grupper som er representert i klassen, eller i samfunnet generelt. Hvordan håndterer vi dette? Hva skal vi som skole gjøre når elever kommer med utsagnet basert på negative fordommer i klasserommet? Og når det er rettet mot andre elever? Hvordan skal vi som lærere og skoler reagere? Hva er en del av skolens mandat og forventninger? Jeg snakket i 2019 med Solveig Moldrheim, som da var stipendiat ved Universitetet i Bergen og seniorrådgiver ved Raftostiftelsen, og vi diskuterte hvordan skolen bør og kan reagere på negative fordommer. Nå er hun undervisningsleder ved Raftostiftelsen.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Doktoravhandling: Fordoms makt: Elevers fortellinger om andregjøring – bruk, praksis og erfaringer
Bergens Tidende: «Du kødder ikke»
Artikkel: Ordet fanger. Om rasisme, ambivalens og tvetydighet
Forskning.no: Hvordan bør en lærer møte en elev med ekstreme holdninger?
Utrop: Kan «polakk» være «potet» og hva er «nigga-pass»?
HFK: Lærer å møte ekstreme haldningar i klasserommet
Bergensmagasinet: Vi må feire uenighet
Forskergruppen Forskning og undervisning om kontroversielle tema
Mitt intervju med Eriksson
Mitt intervju om Ka’brasu
Mitt intervju med Sibeko og Eriksen
Mitt intervju med Arnaback og Jämte
Mitt intervju med Audun Toft
Mitt andre intervju med Moldrheim
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “Solveig Moldrheim om elever som kommer med fordomsfulle utsagn”