Reprise fra 21. august 2018.
Hvilken plass skal yrkesfagene ha i norsk skole og hvilken plass har det hatt? Hvordan skaper vi rom for yrkeskompetanse også i ungdomsskolen og barneskolen? Disse spørsmålene blir nok ikke mindre viktige med de debattene vi har sett starten på de siste årene. Da blir hvor vi kommer fra nok ikke mindre viktig i årene som kommer. Denne reprisen er et intervju med professor emerita Liv Kitty Mjelde ved OsloMet. Hun har en fortid som pioner for yrkesfagene og som professor i yrkespedagogikk, og hun har gjennom et langt liv jobbet for yrkesfagene. Faktisk var hun fra starten av sin yrkeskarriere en av de første rådgiverne på yrkesfaglig videregående skole. I dette intervjuet snakket vi om dette arbeidet, og om utviklingen som yrkesfagene har gått gjennom de siste 60 årene. Vi snakket også om hvor yrkesfagene må utvikle seg for å komme videre.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Bok: Yrkenes pedagogikk, fra arbeid til læring – fra læring til arbeid
Bok: Hode og hender. Læring, tillit og fellesskap i en mer praktisk skole
Utdanningsnytt: Stortinget vil ha ungdomsskolereform
Aftenposten: Klasseparadokset i norsk skole
SSB: Elever i distriktene velger oftere yrkesfag
Mitt intervju med Axel Fjeldavli
Mitt intervju med Aurora Berg
Mitt intervju med Ingerid Dowerdock
Min jubileumsepisode om ståa i norsk skole
Mitt intervju med Torgeir Nyen
Mitt intervju med Åshild Berg-Brekkhus
Mitt intervju med Grethe Nina Hestholm
Mitt intervju med Roger Pilskog
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.