Jørgen Frydnes om Utøya som demokrativerksted, leirsted, og minnesmerke

Reprise fra 21. november 2017.

Selv om 22. juli nok kunne ha blitt drøftet mer i norsk skole er det ingen tvil om at 22. juli har satt sine preg på skolens innhold, fokus og tematiseringer, men hvordan er det egentlig på Utøya i dag? I 2017 besøkte jeg øyen og intervjuet Jørgen Watne Frydnes, daglig leder på øyen, om arbeidet som i dag foregår der. Vi snakket om Utøya som demokrativerksted, et levende leirsted med mange sommerleire, hvordan en tar vare på 22. juli i det hele, og stedet som et minnesmerke i et levende leirsted.

Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster

Intervjuet på podkasten


Utøya

Utøya på Wikipedia

22. juli på Wikipedia

Utøya på Facebook

Raftosenteret

HL-senteret

European Wergeland Centre

22. julisenteret


Bok: Ingen mann er en øy

NRK: Dødsofre

Aftenposten: Meldingene fra Utøya

Aftenposten: Råtekster fra Utøya

The Economist: Democracy 101: How to teach citizenship in schools

Fanaposten: Blir mer motiverte av å hjelpe andre


Mitt intervju med Jørgensen og Aspelund

Mitt intervju med Solveig Moldrheim

Mitt intervju med Steinar Bøyum

Mitt intervju med Kjetil Børhaug

Mitt intervju med Marita Nygård

Mitt intervju med Mari Kristine Jore

Mitt intervju med Marie Tindstad

Mitt intervju med Silje Andresen

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

2 kommentarer om “Jørgen Frydnes om Utøya som demokrativerksted, leirsted, og minnesmerke”

Legg igjen en kommentar