Hvilken plass skal spesialpedagogikk ha i skolen og når skal vi sette inn ressursene? Hvor mye har lærerstudentene om spesialpedagogiske problemstillinger? Hva er best, at elevene er i klassen eller utenfor? Jeg snakker med Bjarte Furnes, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, om spesialpedagogikk både i skolen og i lærerutdanningene. Jeg prøver å finne svar på alle disse spørsmålene, og vi snakker også om språkutfordringer, både med lesing og skriving, og hva vi vet der og hva vi kan gjøre.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Bachelor i Spesialpedagogikk ved UiB
Forskning.no: Kunnskap om metakognisjon er viktig i skolen
Mitt intervju med Hilde Traavik
Mitt intervju med Baste Bruarøy
Mitt intervju med Christian Beck
Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt intervju med Astrid Lenvik
Mitt intervju med Marta Straume
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Mari-Kristine Morberg og Sunniva Schultze-Florey
Mitt intervu med Trude Havik
Mitt intervju med Kristin Whitehouse
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
7 kommentarer om “LL-93: Bjarte Furnes om spesialpedagogikk i skolen og lærerutdanningen”