Reprise fra 5. februar 2019.
Er det nødvendig med lekser? Hver gode lekser? Hva er en leksebevisst skole? Lekser og diskusjonen om lekser skal være en del av skolens praksis har vært et gjennomgående tema i norsk politikk over mange år. Også i denne podkasten. En av de viktigste stemmene i så måte er Kjersti Lien Holte ved Høgskolen i Østfold og her på podkasten har hun vært med for å snakke om leksebevisste skoler, leksefrie skoler, og premissene i debatten. Det første intervjuet som klargjør nettopp dette blir her gjort til en reprise på podkasten. Jeg snakket den gang da henne om hva som er problemet med lekser, hva som vil kunne gjøre lekser bedre, og hva skoler bør tenke gjennom når det kommer til lekser?
Reprisen på Spotify
Reprisen på Apple Podkaster
Reprisen på Soundcloud
Kjersti Lien Holte hos Høgskolen i Østfold
Utdanningsnytt: Lærere som er imot leksefri har fortsatt den sterkeste og mest høylytte stemmen
Podkast: Historien om hvordan Moss kommune ble leksefrie med Kjersti Lien Holte
Fredrikstad Blad: Lekser har liten eller ingen effekt på læring
Utdanningsforskning: Vanlige misforståelser om lekser
Utdanningsforskning: Fire kjennetegn på en leksebevisst skole
Dagbladet: De fire vanligste misforståelsene om leksefrie skoler
Mitt andre intervju med Kjersti Lien Holte
Mitt intervju med Kjell Horn
Mitt intervju med Nyskolen
Mitt intervju med Kristin Clemet
Mitt intervju med Gunnar Aarstein
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.