Hvordan skaper vi rom for fellesskap i skolen? Hvordan sikrer vi at de i dag som er fraværende blir en del av fellesskapet i skolen? Tomme stoler i klasserommet og færre lekekamerater i skolegården avslører at stadig flere barn er borte fra skolene. Bak de synlige tegnene på barnas manglende oppmøte skjuler det seg ofte mer alvorlige konsekvenser for skolegang og fremtid. Det er derfor viktig at skolene vet hva de kan gjøre for å redusere fraværet. Jeg prater med Gro Emmertsen Lund om å gå fra fravær til fellesskap i skolen. I samtalen setter vi fokus på forholdene i skolen som har betydning for om barn møter opp i klasserommet. Særlig venner, gode relasjoner til lærerne og ikke minst motiverende undervisning gjør en positiv forskjell for deres skoleglede.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Bok: Fra fravær til fællesskab
Avhandling: Making Exclusionary Processes in Schools Visible
Bok: Relationsudvikling i skolen
Psykologi i Kommunen: Skolefravær kalder på en relationsudvikling og kulturudvikling i skolen
Bok: Fra fravær til fellesskap
Mitt intervju med Mona Martnes
Mitt intervju med Møller og Amundsen
Mitt andre intervju med Heidi Wittrup Djup
Mitt intervju med Sara Eline Eide
Mitt intervju med Damsgaard og Nordby
Mitt intervju med Jonas Højgaard Frydenlund
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.