Reprise fra 13. juni 2017.
Et grunnleggende spørsmål på denne podkasten har vært spørsmålet om vi har den skolen vi behøver og hva som eventuelt skal til for at vi oppnår en slik skole. Mange av de jeg har intervjuet har hatt mye å si om akkurat dette og har hatt en del visjoner for hva skolen kan og bør være. En av de jeg intervjuet om dette var lærerutdanner Tjalve Madsen fra Høgskulen på Vestlandet. Vi snakket om 6-årsreformen, de praktisk-estetiske fagene, dybdelæring, mestring, frafall, og fargespillpedagogikk. I denne episoden snakket vi om skolen vi har, kompetansebegrepet, lærertetthet, og Hattie.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Tjalve Madsen på Høgskulen på Vestlandet
Ludvigsenutvalgets rapport: NOU2015:8
Nåværende generell del av læreplanen
Høringsforslag ny generell del av læreplanen
Regjeringens blogg for ny generell del av læreplanen
Aftenposten: Fremtidens skole må ha mer dybdekunnskap og mindre overflatelæring
Lærerbloggen: Fra Dannelse til «Læringstrykk»?
Bergens Tidende: Oppskriften på Fargespill
Utdanningsnytt: Lærerutdanningsleder har stor tro på profesjonsetisk råd
Bergens Tidende: Pedagogisk medisin med bivirkninger
Bergens Tidende: Mobbing er med i utdanningen
Bergens Tidende: Det norske skolekuppet
Youtube: Lærende Nettverk – IKT implementering – Den sosiale dimensjon
Youtube: Education for Democracy HiB/BUC
Youtube: Interkulturell pedagogikk og Fargespillmetodikk ved HiB
Youtube: PEL oppstartsuken
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt intervju med Per Ødegaard
Mitt intervju med Camilla Hagevold
Min panelsamtale om fremtidens skole
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
3 kommentarer om “Tjalve Madsen fra HVL om overordnet del og skolen vi behøver”