Hvordan kan bærekraftsundervisningen gjennomføres på en måte som fremmer et håp for fremtiden og for de mulighetene som er for fremtiden? Hvordan kan vi gjøre undervisningen levende og tilgjengelig for elevene? Hvilke metoder og opplegg finnes som vi kan bruke? I denne samtalen møter du utviklingsleder Nils Petter Hauan fra VilVite, undervisningsleder Julie Ødegaard Borge fra Raftosenteret, og Louise Bjerre Petersen, vikarierende undervisningsleder/museumspedagog ved Universitetsmuseet i Bergen. Samtalen ble spilt inn som en livesending fra Klimafestivalen §112 i Bergen. Målet er å dele kunnskap gjennom læring utenfor klasserommet og sammen med elevene finne nye løsninger.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Julie Ødegaard Borge hos Rafto
Louise Bjerre Petersen hos UiB
Facebook: Klimafestivalen§112 Bergen | Håp i bærekraftsundervisningen
Rafto: Klimaendringer og menneskerettigheter
Rafto: Fremtidspiloten
Disputas: Elevers læring i vitensenterutstillinger
Mitt intervju med Julie Ødegaard Borge
Mitt intervju med Ole Andreas Kvamme
Mitt intervju med Kai Håkon Sunde
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.