Hvordan hindrer vi radikalisering i skolen, og hvordan forebygger vi ekstremisme? Kan det være snakk om at vi trenger en demokratisk resiliens? Hvordan bygger vi i så fall den? I min serie om ekstremisme snakker jeg med professor Claudia Lenz fra MF vitenskapelige høyskole og HL-senteret for å lære mer om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Bedre Skole: Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme
Dagsavisen: Hatprat – ikke bare et radikaliserings-problem
Morgenbladet: Den vanskelige åpenheten
Mitt intervju med Solveig Moldrheim
Mitt intervju med Steinar Bøyum
Mitt intervju med Emma Arneback og Jan Jämte
Mitt intervju med Tore Bjørgo
Mitt første intervju med Claudia Lenz
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
6 kommentarer om “LL-280: Claudia Lenz om ekstremisme, radikalisering og demokratisk resiliens”