“Jonas kunne ikke lese, skrev Jens Bjørneboe. Han ville ha et oppgjør, ikke bare med skolens salamandere, men med det mekaniske, lydige mennesket som muliggjorde de totalitære regimene i det 20. århundre.”
Slik starter Simon Malkenes kronikk i Bergens Tidende etter et foredrag han holdt om Jens Bjørneboe, Jonas og norsk skole. Jeg snakker med han om skolen som displininnfører og håndhever, om læring, kreativitet, og spontanitet, og om hva skolen kunne vært for elevene.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Simon Malkenes hos Agenda Magasin
Bergens Tidende: Barna fortjener en lekende, drømmende skole
Bok: Bak fasaden i Oslo-skolen
Khrono: Helgeintervju med den ferske NTNU-stipendiaten: Malkenes vil tenke nytt om skulen
Mitt første intervju med Simon Malkenes
Mitt intervju med Eldar Taraldsen
Mitt intervju med Eirik Irgens
Mitt intervju med Tone Sævi
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
5 kommentarer om “LL-266: Malkenes om Bjørneboe, disiplin og barns spontanitet”