Hva betyr det for de elevene som til vanlig har skolevegringsutfordringer at undervisningen nå foregår via nett og at alle elevene er hjemme? At de ikke lenger er den ene som ikke deltar i undervisningen på skolen, men at alle får den samme undervisningen hjemme. Kan situasjonen i dag skape flere skolevegrere eller kan det bidra til at flere av de som har vært hjemme lenge kommer seg tilbake på skolen? Eller begge deler? Jeg snakker med førsteamanuensis Trude Havik ved Universitetet i Stavanger og Læringsmiljøsenteret der.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes/Podkaster
Intervjuet på Spotify
Læringsmiljøsenteret på Twitter
Trude Havik ved Utdanningsforskning
Bok: Skolefravær
Læringsmiljøsenteret: Skolefravær, risikofaktorer og tiltak
Utdanningsforskning: Skolens rolle ved skolefravær
Utdanningsforskning: Elever som frykter skolen
Utdanningsforskning: Læreren og elevenes vennskap
Forskning.no: Mye unødvendig fravær fra skolen
Lærerbloggen: Skolefravær – å forstå og håndtere skolefravær og skolevegring
Universitetet i Stavanger: Doktorgrad om skolevegring
Intervjuet mitt med Trude Havik
Mitt tredje intervju med Asbjørn Dyrendal
Mitt intervju med Sigrid Isdal og Mari-Kristine Morberg
Mine intervjuer med ulike lærere i krisen, del 1 og del 2
Mitt intervju med Marianne Dahlseng og Marius Chramer i FUG
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
6 kommentarer om “LL-213: Trude Havik om skolevegring og stengte skoler”