Hvordan fremstilles skeive i norske norsklærebøker? Eller fremstilles de i det hele tatt? Hvilken betydning eller fokus har eventuelle skeive historier vi finner i lærebøkene? Hvorfor er dette et viktig tema? Jeg snakker med Yvonne Demirel, som er lærer ved Katedralskolen i Bergen, om funnene gjorde i forbindelse med hennes masteroppgave om temaet.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes
Intervjuet på Spotify
Masteroppgave: Rette lærebøker?
UiB: Studier og forskning med skeiv tematikk
Intervjuet mitt med Linda Marie Rustad
Intervjuet mitt med Hilde Enger Arntsen
Intervjuet mitt med Marianne Støle-Nilsen
Intervjuet mitt med Heidi Rohde Rafto
Intervjuet mitt med Maria Røsok
Intervjuet mitt med Hilde Lunde
Intervjuet mitt med Kim Friele
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “LL-176: Yvonne Demirel om skeivhet i lærebøkene”