LL-623: Mikkel Berg-Nordlie om samisk historie (og skolen)

Hvordan har samene organisert seg for å bevare egen kultur og bli hørt av myndighetene? Hvordan har samene arbeidet for at de samiske språkene kan overleve, særlig i møte med et fornorskende skolesystem? Hvordan har samenes tradisjonsnæringer overlevd møtet med et vedvarende press om å ta samisk land og vann i bruk til andre formål? Hva innebærer dette for oss i dag og hva trenger vi som lærere og skoler å vite om det samiske og den samiske historien for å møte elever og læreplanmål? Jeg snakker med forsker Mikkel Berg-Nordlie ved OsloMet om dette.

Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster

Mikkel Berg-Nordlie hos OsloMet


Bok: En kort introduksjon til samenes historie

Bok: Sametingsvalg. Tilhørighet, deltakelse, partipolitikk

Khrono: Forskning, fornorsking og forsoning

NRK: Mikkel Berg Nordlie nominert til «årets navn i akademia» 

Khrono: Fosen-saken, menneske­rettigheter og kunnskap som aksjonsform


Mitt intervju med Helen Margaret Murray

Mitt intervju med Kristin Evju

Mitt intervju med Torjer Olsen og Bengt-Ove Andreassen

Mitt intervju med Torjer Olsen

Mitt intervju med Asbjørn Kolberg

Mitt intervju med Hilde Sollid

Mitt intervju med Mari Kristine Jore

Mitt intervju med Astri Andresen

Mitt intervju med Kajsa Kemi Gjerpe

Mitt intervju med Kari Hagatun

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

Legg igjen en kommentar