Hvordan har samene organisert seg for å bevare egen kultur og bli hørt av myndighetene? Hvordan har samene arbeidet for at de samiske språkene kan overleve, særlig i møte med et fornorskende skolesystem? Hvordan har samenes tradisjonsnæringer overlevd møtet med et vedvarende press om å ta samisk land og vann i bruk til andre formål? Hva innebærer dette for oss i dag og hva trenger vi som lærere og skoler å vite om det samiske og den samiske historien for å møte elever og læreplanmål? Jeg snakker med forsker Mikkel Berg-Nordlie ved OsloMet om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Mikkel Berg-Nordlie hos OsloMet
Bok: En kort introduksjon til samenes historie
Bok: Sametingsvalg. Tilhørighet, deltakelse, partipolitikk
Khrono: Forskning, fornorsking og forsoning
NRK: Mikkel Berg Nordlie nominert til «årets navn i akademia»
Khrono: Fosen-saken, menneskerettigheter og kunnskap som aksjonsform
Mitt intervju med Helen Margaret Murray
Mitt intervju med Kristin Evju
Mitt intervju med Torjer Olsen og Bengt-Ove Andreassen
Mitt intervju med Torjer Olsen
Mitt intervju med Asbjørn Kolberg
Mitt intervju med Hilde Sollid
Mitt intervju med Mari Kristine Jore
Mitt intervju med Astri Andresen
Mitt intervju med Kajsa Kemi Gjerpe
Mitt intervju med Kari Hagatun
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.