Hvordan legger vi til rette for en matematikkundervisning for elever med utfordringer og/eller diagnoser som ikke i seg selv er relatert til matematikk? Hvordan kan slike utfordringer og diagnoser påvirke hvordan man jobber med og forstår matematikk? Denne gangen snakker jeg med Irina Jensø som jobber i Drammen PPT om dette. Hun har tidligere jobbet i Statped.
Hun velger å å ta utgangspunkt i tre vanlige utfordringer, nemlig lese- og skrivevansker, språkvansker og nonverbale vansker, for det er jo ikke sånn at de (sammen med spesifikke vansker og matematikkangst) er de eneste gruppene som kan ha utordringer i matematikk. Dette er valgt fordi hun tenker de representerer et bredt spekter av utfordringer og har behov som utfyller hverandre godt – og fordi det er grenser for hva en kan behandle grundig på en podkastepisode.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Statped: Om matematikkvansker
Mitt første intervju med Bauer og Jensø
Mitt andre intervju med Bauer og Jensø
Mitt intervju med Per Ødegaard
Mitt første intervju med Simen Spurkland
Mitt andre intervju med Simen Spurkland
Mitt intervju med Juul og Wilberg hos Statped
Mitt intervju med Nordby og Damsgaard hos Statped
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “LL-480: Irina Jensø om matematikkvansker som skyldes andre diagnoser”