Hvordan undervises det om det samiske i norsk skole? Undervises det nok om dette? Opplever lærerne selv å ha kompetanse om dette? Hvordan møtes dette i klasserommet? Jeg snakker med stipendiat og universitetslektor Kristin Evju ved Samisk senter og Universitetet i Tromsø om dette når vi nå nærmer oss den samiske nasjonaldagen, 6. februar.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Kristin Evju ved Universitetet i Tromsø
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk: Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
Bok: Urfolk og nasjonale minoriteter i skole og lærerutdanning
Mitt intervju med Torjer Olsen og Bengt-Ove Andreassen
Mitt intervju med Asbjørn Kolberg
Mitt intervju med Hilde Sollid
Mitt intervju med Vanja Tørresdal
Mitt intervju med Mari Kristine Jore
Mitt intervju med Astri Andresen
Mitt intervju med Kajsa Kemi Gjerpe
Mitt intervju med Kari Hagatun
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “LL-472: Kristin Evju om læreres erfaring med det samiske”