Hva er egentlig demokratiet og hvordan kan vi levendegjøre for elevene viktigheten av et engasjement for demokratiet? Hva kan et historisk perspektiv på demokratiopplæringen bidra med? Hva lærer vi egentlig om demokratiet om vi ser på Norges historie fra 1800-tallet? Jeg snakker med professor Merethe Roos ved Universitetet i Sørøst-Norge for å finne ut mer om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Bok: En kort introduksjon til Norge på 1800-tallet
Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
3 kommentarer om “LL-320: Merethe Roos om et historisk perspektiv i og på demokratiopplæringen”