Hvordan skal vi utforme yrkesfagene og hvordan skal vi prioritere teori og praksis i yrkesfagene? Hvilken verdi setter skolen på de ulike sidene av yrkesfagene, og ikke minst når skal en starte med yrkesfaglig utdanning? Er elevene godt nok forberedt når de kommer til videregående med tanke på å gjøre et informert valg mellom en yrkesfaglig og en akademisk videregående opplæring? Jeg snakker med Grethe Nina Hestholm fra Høgskulen på Vestlandet om teori og praksis i yrkesfagene.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Youtube: Ein likeverdig representasjon av praktiske og teoretiske kunnskapar i obligatorisk skulepensum.
Fagforum: Har faglærte lite kulturell kapital?
Journal of Curriculum Studies: Educable or not? Teacher’s alternatives when connecting curriculum to pupils
Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk: Kritiske refleksjonar om praksiskunnskapens stilling i det obligatoriske grunnskuleløpet – Ein fenomenologisk analyse av møtet mellom pensum og elev
Mitt intervju med Roger Pilskog
Mitt intervju med Siri Helle
Mitt intervju med Ungdommens bystyre og Elevorganisasjonen
Mitt intervju med Kjetil Tvedt
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “LL-296: Grethe Nina Hestholm om teori og praksis i yrkesfagene”