Reprise fra 20. juli 2018.
Et tema som tydelig har gått igjen på podkasten gjennom dens historie er frafallsproblematikken. Ofte med tanke på hvordan vi unngår frafall, men hva skjer egentlig med elevene når de først har falt fra skolen og hvordan ser deres fremtider ut? Hva innebærer dette egentlig? Finnes det kjønnsforskjeller i disse frafallene og står det verst til for jentene eller guttene? Svaret vil nok potensielt overraske deg? I 2018 snakket jeg med Kristoffer Chelsom Vogt, professor ved Universitetet i Bergen om dette frafallet.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Kristoffer Chelsom Vogt på Twitter
NRK Ytring: Falsk alarm om frafall
Utdanningsforskning: Vår utålmodighet med ungdom
Forskning.no: Ikke fordi de er gutter
Sosiologen: Misforstått frafall
Mitt intervju med Fyhn og Sveinsdottir
Mitt intervju med Arne Klvye
Mitt intervju med Kjell Horn
Mitt intervju med Ingebjørg Mæland
Mitt intervju med Torstein Ulstein Kayser
Mitt intervju med Nina Paarup Michelsen
Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen
Mitt intervju med Peder Haug
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.