Hvordan kan vi best drive undervisning om 22. juli? Hvordan kan vi forstå det som hendte der og hvordan det opplevdes for de som ble utsatt for terrorangrepet 22. juli? Hvordan driver 22. juli-senteret undervisningen sin? Jeg snakker med Stine Furan fra 22. juli-senteret og Maja Gudim Burheim, tidligere ansatt ved samme senter, nå ved Norsk PEN, om hvordan 22. juli-senteret driver med undervisning om 22. juli og deres bruk av vitner i denne undervisningen.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
22. juli-senteret: Det handler om mennesker
22. juli-senteret: Tidslinje
22. juli-senteret: Bevaring og formidling av personlige historier
22. juli-senteret: Historier om de vi mistet
Dembra: 22. juli-undervisning
Universitetet i Oslo: Podkast: 10 år etter 22.juli: Hvordan undervise barn og unge om temaet?
Wergeland-senteret: Lærerressurser: Demokrati og medborgerskap
Wergeland-senteret: 22. juli-ressurser
Mitt intervju med Jørgen Watne Frydnes
Mitt intervju med Marie Thrana Tindstad
Mitt intervju med Jørgensen og Aspelund
Mitt intervju med Marita Nygård
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “LL-588: Furan og Burheim om 22. juli-undervisning”