Hvordan vurderes det hvilke elever som skal få lov til å begynne på hvilke videregående skole? Hva innebærer de forskjellige modellene som finnes av fordeler og ulemper? Oslo kommune har en prosess for å jobbe frem en ny inntaksmodell til videregående skole, og det har nå blitt sendt ut et forslag til byrådspartiene med et forslag til en ny modell. Denne modellen har møtt noe kritikk og skiller seg fra tidligere modeller som vi har sett i Norge. I dette intervjuet snakker jeg med byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo kommune, Sunniva Holmås Eidsvoll om dette forslaget.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo kommune
Sunniva Holmås Eidsvoll på Facebook
Sunniva Holmås Eidsvoll på Twitter
Byrådet i Oslo: Notat om inntaksmodellen
Rapport: Inntaksutvalgets rapport
Aftenposten: Gode karakterer kan få mindre å si for valg av videregående skole i Oslo
Utdanningsnytt: Oslos nye skolebyråd vil legge fram forslag til ny inntaksmodell med vekt på elevenes ønsker
Aftenposten: Er inntakssystemet egentlig problemet i Oslo?
Nettavisen: Elever er ikke prøvekaniner. Ikke begrens friheten vår
Avisa Oslo: Krangel om planene som kan forandre VGS-inntaket kraftig: – Skaper større press og mer urettferdighet
Utdanningsnytt: Malkenes: –En historisk mulighet til å endre inntaksmodell i Oslo
Utdanningsforbundet: 8 prinsipper for inntak til videregående opplæring
Dagbladet: Hindrer segregering
Dagsavisen: Forsker om ny inntaksmodell: – Enda færre elever vil få førsteønsket sitt oppfylt
Nettavisen: Full strid om nye inntaksregler i Oslo: – Straffer de flinkeste elevene
Forskning.no: Rike og fattige ser stadig mindre til hverandre i byene. Hvorfor har det blitt slik?
Civita: Oslo, den sammensatte byen
Mitt intervju med Martin Flatø
Min livedebatt om inntaksmodeller
Mitt intervju med Simon Malkenes
Min livesamtale om fremtidens skole
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.