Når Nordrum-utvalget leverte NOU 2019:23 med det første utkastet til ny opplæringslov så vakte det både bestyrtelse og harme i det norske hjemmeundervisningsmiljøet, noe som ble grundig dekket på podkasten. Nå har regjeringen og departementet skrevet et utkast basert på høringssvarene de mottok i høringsrunden. Hva tenker hjemmeunderviserne om det nye forslaget til opplæringslov som nå er sendt ut på høring? Jeg snakker med Geir Engdahl og Marta Bergo Straume som begge to tidligere har vært med på podkasten for å snakke om hjemmeundervisning for høre hva de nå synes. Hva er de fornøyd med, hva er fortsatt problematisk?
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Tilsyn med hjemmeundervisningen
Norsk Hjemmeundervisningsforbund
Riksorganisasjonen för hemundervisning i Sverige
NOU 2015:8 – Fremtidens skole (Ludvigsen-utvalget)
NOU 2015:2 – Å høre til (Djupedalsutvalget)
NOU 2019:23 – Ny Opplæringslov
Regjeringen: Høyring Forslag til ny opplæringslov og endringar i friskolelova
Mitt intervju med Christian Beck
Mitt første intervju med Marta Bergo Straume
Mitt andre intervju med Marta Bergo Straume
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Marta Bergo Straume og Christian Beck
Mitt intervju med Espen Schaanning
Mitt intervju med Bente Ohnstad
Mitt intervju med Jon Christian Nordrum
Mitt intervju med Maria von Bremen
Mitt intervju med Geir Engdahl
Mitt politikkerpanel om hjemmeundervisning
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
3 kommentarer om “LL-383: Engdahl og Straume om hjemmeundervisning i forslag til ny opplæringslov”