I Norge er de fleste videregående skoler med på skolevalget i forkant av de offisielle valgene som skjer hvert annet år. Da blir spørsmålet, kan valgene brukes i og til undervisningen og kan man gjøre det hvert år? Selv når det ikke er valg? Jeg snakker med Erik Aarebrot, lærer ved Metis videregående skole, om hans prosjekt med årlige skolevalg arrangert av elevene i Politikk og Menneskerettigheter og hvor skoledebatten har blitt endret til en arena hvor førstekandidater og rikspolitikere er de som møter skoleelevene.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes/Podkaster
Intervuet på Spotify
Universitetet i Bergen: Leitar etter valfjusk
NRK: Vil føre farsarven vidare: – Ungdom bryr seg når debatten er god
Bergensmagasinet: VALG 2019: Leker ikke skolevalg
Khrono: Konstruktiv demokratiundervisning ved skolevalg
Mitt første intervju med Erik Aarebrot
Mitt intervju med Kjetil Børhaug
Mitt intervju med Julie Ødegaard Borge
Mitt intervju med Nora Mathé
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “LL-227: Erik Aarebrot om skolevalg som læringsarena”