LL-629: Ylva Sevilhaug-Schjølberg om retten til å stamme

Personer som stammer opplever å bli diskriminert og negativt vurdert i arbeid, utdanning og hverdagsliv med forventningen om å prate annerledes. Dette er deres opplevelse, men også rett til å gjøre. Hvordan møter vi og håndterer vi dette i skolen? Det antas at 1% av befolkningen stammer, så det er ca. 50 000 i Norge i dag som stammer. Hvordan ivaretar vi disse elevene og bidrar til at de får oppfylt sin utdannelse? Hva ligger det i dette i praksis og hvordan oppleves dette fra elevenes side? Jeg snakker med Ylva Sevilhaug-Schjølberg, nestleder i Norsk interesseforening for stamming og løpsk tale (NIFS).

Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster

Norsk interesseforening for stamming og løpsk tale (NIFS)


NIFS: Erklæring om retten til å stamme

Statped: Stamming i skolen

Alvdal midt i væla: Ylva snakker Stammesnakk

SpedAims: Stamming — Når ordene sitter fast

Arbeidets Rett: Ylva (20) vil ha mer åpenhet: – Vi stammer. Men vi er normale mennesker

Forskning.no: Ylva stammer: – Da jeg hørte de andre barna i klassen prate, innså jeg hvor annerledes jeg var


Mitt første intervju med Marie-Lisbet Amundsen

Mitt intervju med Husøy og Staaby

Mitt intervju med Marie Edin Solheim

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

Legg igjen en kommentar