Hvordan jobber vi mot fordommer i skolen og hvordan kan og bør dette prege undervisningen vår? Hva innebærer det å skulle jobbe med fordommer på en effektiv måte? Fordommer lar seg ikke effektivt tilbakevise gjennom kunnskap alene, som en kan argumentere med er skolens metode. Fordommer henger sammen med grunnleggende måter vi kategoriserer verden rundt oss på, og har også en sterk følelsesmessig komponent. Effektivt arbeid mot fordommer i undervisningen krever at læreren også tar hensyn til dette i arbeidet. Jeg snakker derfor med Audun Toft, førsteamanuensis ved MF vitenskapelige høyskole, om faktaresistente fordommer og skolens arbeid med dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Antologiartikkel: Fakta-resistente fordommer
Bok: Fordommer i skolen
Mitt intervju med Kajsa Kemi Gjerpe
Mitt intervju med Sibeko og Eriksen
Mitt intervju med Christian Lomsdalen
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “LL-439: Audun Toft om faktaresistente fordommer”