Hva er det som driver utviklingen av norsk skolepolitikk? Hvordan har utviklingen vært og hvor er den på vei? Har vi noen gang hatt en enhetsskole og er vei på vei bort i fra den? Gir det mening å snakke om konkurranseskolen heller enn enhetsskolen eller fellesskolen? Legger skolepolitikken til rette for en utvikling som muliggjør en skole som er god for alle? Jeg snakker med førsteamanuensis Ingvil Bjordal og professor Cecilie Haugen fra NTNU om norsk skolepolitikk.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Bok: Fra fellesskole til konkurranseskole
Bok: Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole
Aftenposten: Fritt skolevalg gir en vanskeligere hverdag for både elever og lærere
Aftenposten: Gode resultater betyr ikke nødvendigvis god læring
Mitt intervju med Camilla Hagevold
Min panelsamtale om fremtidens skole
Mitt første intervju med Simon Malkenes
Mitt andre intervju med Simon Malkenes
Mitt intervju med Elise Farstad Djupedal
Mitt intervju med Eli Smeplass
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “LL-401: Ingvil Bjordal og Cecilie Haugen fra NTNU om konkurranseskolen”