LL-396: Tonje Myrebøe om læreren i møte med fordommer i undervisningen

Hvordan håndterer vi det som lærere når det kommer fordommer i undervisningen eller når vi til og med skal undervise om fordommer? I hvilken grad kan vi bruke oss selv i dette arbeidet og bør vi gjøre det? Hvordan møter vi dette på en god måte? I denne episoden snakker jeg med ph.d-stipendiat Tonje Myrebøe ved OsloMet om dette.

Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster

Tonje Myrebøe hos OsloMet

Tonje Myrebøe hos NAFOL


Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk: Nedsettende – og innafor? Læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i klasserommet

Norsk Pedagogisk Tidsskrift: Å by på seg selv: Læreres selvpresentasjon i arbeid med å forebygge fordommer i skolen

Antologikapittel: Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper

Bok: Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering


Mitt intervju med Firdawsa Ahmed

Mitt intervju med Fredrik Hagen

Mitt intervju med Silje Andresen

Mitt intervju med Reidun Faye

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

En kommentar om “LL-396: Tonje Myrebøe om læreren i møte med fordommer i undervisningen”

Legg igjen en kommentar