Hvordan håndterer vi det som lærere når det kommer fordommer i undervisningen eller når vi til og med skal undervise om fordommer? I hvilken grad kan vi bruke oss selv i dette arbeidet og bør vi gjøre det? Hvordan møter vi dette på en god måte? I denne episoden snakker jeg med ph.d-stipendiat Tonje Myrebøe ved OsloMet om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk: Nedsettende – og innafor? Læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i klasserommet
Norsk Pedagogisk Tidsskrift: Å by på seg selv: Læreres selvpresentasjon i arbeid med å forebygge fordommer i skolen
Antologikapittel: Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper
Bok: Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering
Mitt intervju med Firdawsa Ahmed
Mitt intervju med Fredrik Hagen
Mitt intervju med Silje Andresen
Mitt intervju med Reidun Faye
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “LL-396: Tonje Myrebøe om læreren i møte med fordommer i undervisningen”