Hvordan skal videregående skole se ut om noen år? Hvordan får vi flest mulig elever gjennom videregående på en god måte? Hvilke fag skal de ha felles og hvilke skal de velge? Hvilke rettigheter skal de ha? Regjeringen har lagt frem Stortingsmelding 21 (2020-2021) og planlegger en fullføringsreform samt (eller inkludert) endringer i fagstrukturen i videregående. Midtveis i fagfornyelsen og midt under en pandemi. Jeg hører med et panel om hvilke tanker de har rundt det som er foreslått. Det positive, det vi er ambivalent til, og hva som er negativt. Jeg snakker med Kjersti Marie Heldaas ved Nøtterøy videregående skole, Åge Hvitstein ved Sandefjord videregående skole, Thom Jambak i Utdanningsforbundet, og Liv Cathrine Krogh ved Horten videregående skole.
Samtalen på Spotify
Samtalen på Soundcloud
Samtalen på Apple Podkaster
Twitter: Åge Hvitstein
Twitter: Kjersti Heldaas
Twitter: Liv Cathrine Krogh
Twitter: Thom Jambak
Stortingsmelding: 21 (2020/2021)
Regjeringen: Videregående opplæring skal reformeres
Utdanningsforbundet: Ny stortingsmelding for vgo: – Gode intensjoner, men mye arbeid gjenstår
Utdanningsnytt: Reformen møter ikke utfordringene vi har i videregående skole
VG: Ny skolereform: Færre fellesfag på timeplanen i videregående
Gammal sur lektor: Nil novi sub sole (Forkynneren kap.1, vers 9)
Regjeringen: NOU 2014: 7 Elevenes læring i fremtidens skole — Et kunnskapsgrunnlag
Regjeringen: NOU 2015: 8 Fremtidens skole — Fornyelse av fag og kompetanser
Regjeringen: NOU 2019: 23 Ny opplæringslov
Regjeringen: NOU 2019: 25 Med rett til å mestre — Struktur og innhold i videregående opplæring
Mine intervjuer om ny Opplæringslov
Mine intervjuer om korona
Mine intervjuer om fagfornyelsen
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
Noen ungdommer vet hva de vil, har et mål og har derfor motivasjon til å fullføre v.g. Slik dette løpet er nå.
Men mange ungdommer er ikke motiverte når de starter på v.g. De har mye fellesfag som gjør at de mister motet enda mer.
Det skulle vært et annet valg for disse. Et «forberedende år». Der elevene ikke har fellesfag. De forskjellige yrkesfagene deler året mellom seg og gir elevene en smakebit fra yrkene, kanskje litt praksis. Det tror jeg vil gi disse elevene en større sjanse til å finne hva de vil, og gi dem motivasjon for å «komme seg gjennom» og fullføre videregående skole.