Hvordan håndterer vi transtematikk i skolen? Hva bør vi tenke på om vi har elever som er trans i klassene våre, og hva med når en elev står frem til oss med dette for første gang? Hva bør vi tenke på med tanke på seksualitetsundervisningen i skolen? Jeg snakker med Luca Dalen Espseth fra Foreningen FRI om transtematikk i skolen og skolens forhold til elever som er trans.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Skeivt Arkiv: Luca Dalen Espseth
Masteroppgave: Kjønn og «andre» kjønn -Et forslag til lesning: offentlige diskursers konsekvenser for u/muligheter i folks liv
Mitt intervju med Kristian Bjørkelo
Mitt intervju med Marianne Støle-Nilsen
Mitt intervju med Beate Goldschmidt-Gjerløw
Mitt intervju med Thea Frøyen Sander
Mitt intervju med Yvonne Demirel
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “LL-281: Luca Dalen Espseth om trans i skolen, og trans og skolen”