Hvordan underviser skolen om seksuelle krenkelser og hvilken plass får den i undervisningen? Hva er det viktig at vi får med og hva er det viktig at vi forsterker i slik undervisning? Hva kan vi fokusere på positivt? Jeg snakker med stipendiat Beate Goldschmidt-Gjerløw ved Universitetet i Agder om dette viktige temaet. Innspillingen ble gjort i fjor sommer, men på grunn av artikkelpublisering så blir det først publisert nå.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Beate Goldschmidt-Gjerløw hos UiA
Utdanningsnytt: Lærere snakker ikke om seksuell vold
Human Rights Education Review: #MeToo in school: teachers’ and young learners’ lived experience of verbal sexual harassment as a pedagogical opportunity
Human Rights Education Review: Children’s rights and teachers’ responsibilities: reproducing or transforming the cultural taboo on child sexual abuse?
International Journal of Transitional Justice: Frontstage and Backstage in Argentina’s Transitional Justice Drama: The Niet@s’ Reconstruction of Identity on Social Media
Forskning.no: Lærere må snakke med elevene om seksuelle overgrep, mener forsker
UiA: Beate Goldschmidt-Gjerløw: Undervisning om seksuell vold i videregående skole
Fædrelandsvennen: Vi må utdanne lærere som våger å undervise om seksuelle krenkelser
Mitt intervju med Kristian Bjørkelo
Mitt intervju med Marianne Støle-Nilsen
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
8 kommentarer om “LL-271: Beate Goldschmidt-Gjerløw om seksuelle krenkelser og skolens undervisning”