Reprise fra 20. november 2020.
«Jonas kunne ikke lese, skrev Jens Bjørneboe. Han ville ha et oppgjør, ikke bare med skolens salamandere, men med det mekaniske, lydige mennesket som muliggjorde de totalitære regimene i det 20. århundre.»
Slik starter Simon Malkenes kronikk i Bergens Tidende etter et foredrag han holdt om Jens Bjørneboe, Jonas og norsk skole. Jeg snakket med han i 2020 om skolen som displininnfører og håndhever, om læring, kreativitet, og spontanitet, og om hva skolen kunne vært for elevene.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Simon Malkenes hos Agenda Magasin
Bergens Tidende: Barna fortjener en lekende, drømmende skole
Bok: Bak fasaden i Oslo-skolen
Khrono: Helgeintervju med den ferske NTNU-stipendiaten: Malkenes vil tenke nytt om skulen
Utdanningsnytt: – Finstad-saken viser at mistilliten til lærere fortsetter å være et alvorlig problem
Mitt første intervju med Simon Malkenes
Mitt intervju med Eldar Taraldsen
Mitt intervju med Eirik Irgens
Mitt intervju med Tone Sævi
Mitt intervju med Tom Are Trippestad
Mitt intervju med Sara Eline Eide
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.