Reprise fra 12. november 2019.
En av de større trendene innenfor utdanningspolitikk og pedagogikk de siste årene har vært elevaktive arbeidsformer og arbeid for å sikre større grad av fysisk aktivitet i løpet av skoledagen, men hvordan kan man egentlig drive med dette i skolehverdagen? Hva vil det si at læringen er fysisk og aktiv? Hva skiller det fra annen læring og hvordan kan det være en fordel for elevene? Hva kan det bidra med? Jeg snakket derfor i 2019 med Geir Kåre Resaland, professor ved Høgskulen på Vestlandet og senterleder for Senter for fysisk aktiv læring.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkast
Senter for fysisk aktiv læring
Sluttrapport for Senter for fysisk aktiv læring
Firda: 24 millionar skal få elevane til å springe meir
VG: Éin time dagleg fysisk aktivitet i skulen er mogleg å få til
Mitt intervju med Robin Dale Oen
Mitt intervju med Ove Østerlie
Mitt intervju med Aron Laxdal
Mitt intervju med Brodal og Lunde
Mitt intervju med Ole Martin Moen
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.