Espen Schaanning om skolen som konkurransearena

Reprise fra 16. juli 2019.

Hvordan fungerer skolesystemet og er det til det beste for læring og elevene? Kan vi komme bort i fra at karaktersystemet legger opp til en konkurranse mellom elevene som ødelegger for mange? Kan det være at skolen i seg selv er satt opp på en måte som gjør at noen blir tapere? Kunne vi ha valgt en annen modell og funksjon for skolen enn at den skal sortere folk ut på forskjellige videre utdanningsspor etter skolen? Hva hvis det å gå på skole i større grad hadde mål på seg for å være litt mer som det å ta sertifikatet, at alle skulle gjennom med et mininimumsnivå? Jeg snakket i 2019 med professor Espen Schaanning ved Universitetet i Oslo om hvordan skolen er bygget opp og hvordan den kunne være.

Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster

Episoden på podkasten


Espen Schaanning hos UiO

Espen Schaanning på Wikipedia


Bok: Skolens mening

Bok: En annerledes skole er mulig


Mitt andre intervju med Espen Schaaanning

Mitt intervju med Tom Are Trippestad

Mitt intervju med Svein Sjøberg

Mitt første intervju med Roar Ulvestad

Mitt andre intervju med Simon Malkenes

Mitt intervju med Edvard Befring

Mitt intervju med Gunnar Østgaard

Mitt intervju med Eigil Hole Lønning

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

Legg igjen en kommentar