Børhaug og Rindal om transhumanisme og tilpasset opplæring

Reprise fra 25. desember 2020.

Om vi medisinsk klarer å korrigere for «alle naturens feil» hos mennesker eller klarer til og med å «heve standarden» hos menneskene, hva betyr det for tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen? Hva betyr det for sosial mobilitet og sosial ulikhet i skolen og skolens arbeid for inkludering? Hva betyr det for de som er skeptiske til denne typen forbedringer? Jeg snakket i 2020 med professor Frédérique Brossard Børhaug, ved som da var ved NLA Høgskolen og som nå er ved VID Vitenskapelige Høgskole, og professor Solveig Reindal, ved NLA Høgskolen, om disse temaene.

Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster

Episoden på podkasten


Frédérique Brossard Børhaug ved VID

Solveig Reindal på NLA


Utbildning og Demokrati: Hvordan forstå inkludering som allmenpedagogisk prinsipp i en transhumanistisk (fram)tid?

Tanketrigger: Når slutter du å være et menneske?


Mitt intervju med Ole Martin Moen

Mitt intervju med Silje Steinardotter Hasle

Mitt intervju med Silje Hølland

Mitt intervju med Kari Kolberg

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

Legg igjen en kommentar