LL-475: Herner Sæverot om pedagogikkvitenskap for skole og samfunn

Spiller det noen rolle hvilken paraply man plasserer pedagogikk og pedagogisk forskning inn under? Kan det tenkes at pedagogikk, skole og lærerutdanning kan tape på en utdanningsvitenskapelig organisering av fakulteter, studietilbud og forskning? Hvordan kan man heve statusen til pedagogikk som autonom akademisk disiplin? Eller er pedagogikk kun et uselvstendig kunnskapsområde som er avhengig av å låne teorier og metoder fra andre vitenskaper for å undersøke fenomener knyttet til utdanning? Hvilken fremtid har pedagogikkvitenskapen? Jeg snakker med professor Herner Sæverot fra Høgskulen på Vestlandet om dette.

Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster

Herner Sæverot hos HVL

Herner Sæverot på Wikipedia

Herner Sæverot på Utdanningsforskning


Educational Theory: How May Education Be Organized to Safeguard Its Autonomy?

Bok: Lærere i skolen som organisasjon

Bok: Interaction: ‘Samhandling’ Under Risk A Step Ahead of the Unforeseen

Bedre skole: Fagartikkel I pedagogikkens navn

Tidsskriftartikkel: Pedagogikkvitenskap og/eller utdanningsvitenskap?


Mitt intervju med Sølvi Lillejord

Mitt intervju med Eli Smeplass

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

Legg igjen en kommentar