Reprise fra 18. april 2017.
Et tema som har vært en gjenganger på podkasten er hvordan møte det større mangfoldet i skolen på en god måte. Derfor intervjuet førsteamanuensis Vibeke Solbue ved Høgskulen på Vestlandet. Det var med bakgrunn i hennes arbeid med lærerutdanning og fokuset hun har hatt på interkulturell pedagogikk. Vi diskuterte hvorfor dette er viktig, hvordan dette skiller seg fra monokulturell pedagogikk og flerkulturell pedagogikk. Vi snakket også om samfunnets evne til å utnytte ressursene som nye innbyggere sitter med, integrering og mer.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Bok: Hvordan forstå fordommer?
På Høyden: Ein klasse for seg
NAFO: Etnisk likeverdighet i skolen
BT: Hvilken agenda har Agenda?
Mangfold i skolen – Fra politisk vilje til flerkulturell virkelighet
Mangfold i barnehagen – Fra politisk vilje til flerkulturell virkelighet
Mitt intervju med Frédérique Brossard Børhaug
Mitt intervju med Hawjin Fatahi
Mitt intervju med Hege Ose
Mitt intervju med Firdawsa Ahmed
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “Vibeke Solbue fra HVL om interkulturell pedagogikk”